Lähimaksu otetaan käyttöön Linkkarissa 2.6. alkaen

 

Voit maksaa oman matkalippusi bussissa pankkikortin tai mobiililaitteeseen liitetyn maksukortin lähimaksulla. Järjestelmä laskee päivän aikana ostetut bussiliput yhteen, ja matkoista veloitetaan enintään vuorokausilipun hinta. Tämän vuoksi lähimaksulla voi maksaa vain oman matkalipun. Lähimaksulla ostetun kertalipun hinta on sama kaikille ikäryhmille. Lähimaksulla ei siis voi maksaa matkakumppanin matkaa, eikä myöskään erillisiä lasten, nuorten, opiskelijoiden tai senioreiden lippuja. Esimerkiksi mukana matkustava lapsi on edullisinta maksaa Waltti Mobiili- sovelluksella, jos lapsella ei ole omaa Waltti-matkakorttia.

Lähimaksun lisäksi matkan voi entiseen tapaan maksaa myös Waltti Mobiili -sovelluksella, matkakortilla tai käteisellä rahalla. (tasaraha tai max. 20 euron seteli). Toimimaton maksukortti ei oikeuta maksuttomaan matkaan Linkkarissa.

Kausi- ja arvolippujen lataukset sekä polkupyörien ja isojen matkatavaroiden maksut on maksettava bussissa käteisellä.

 

Lähimaksulipun hinta määräytyy matkasi maksuvyöhykkeiden mukaisesti

  • Kertalippu A, B vyöhykkeellä 3,60 €
  • Kertalippu AB vyöhykkeillä 5,60 €  

Lipputuote on voimassa 60 minuuttia. Jotta vaihtoaikaa voidaan hyödyntää, tulee kaikilla leimauksilla käyttää samaa lähimaksun maksutapaa.

 

Lähimaksulla maksamisen vaiheet bussissa

  1. Ilmoita kuljettajalle haluavasi maksaa matkasi lähimaksulla ja kerro samalla myös matkasi vyöhykeväli
  2.  Kuljettaja kirjaa matkasi ajoneuvolaitteelle
  3.  Näytä tämän jälkeen maksukorttia tai mobiililaitetta lähimaksulukijassa
  4.  Hyväksytystä maksutapahtumasta kuuluu äänimerkki ja matka voi alkaa
Lähimaksu_kuva_1.JPG

Maksukatto takaa sinulle edullisimman hinnan

Lähimaksusta on pyritty tekemään nopea ja yksinkertainen maksutapa, joka toimii kerta- ja vuorokausilipun yhdistelmänä. Samana päivänä kello 00.00–23.59 välisenä aikana tehdyt matkat, jotka maksetaan samalla lähimaksuvälineellä, lasketaan yhteen ja niistä veloitetaan enintään vuorokausilipun hinta. Jos teet saman päivän aikana useamman matkan ja maksat joka kerta samalla lähimaksuvälineellä, lukijalaite tunnistaa maksuvälineesi ja kerryttää maksukattoa. Kun päivän aikana maksamiesi matkojen hinta saavuttaa maksukaton, matkustat loppupäivän ilmaiseksi. Maksukaton ansiosta matkustat rajattoman määrän matkoja päivän aikana.

Lähimaksulipun päivittäinen maksukatto määräytyy matkasi maksuvyöhykkeiden mukaisesti.
  • A,B vyöhykkeellä 9,00 €
  • AB vyöhykkeillä 14,00 €  
 

Ohjeita lähimaksamiseen

  • Kertalippu on voimassa 60 minuuttia. Jos teet vaihdollisia matkoja, maksukortti pitää käyttää lukijalaitteella aina kyytiin noustessa. Lukijalaite tarkistaa lipun voimassaolon. Jos lippu on voimassa, uutta veloitusta ei tarkistuksen yhteydessä kortilta tehdä. 
  • Mikäli olet päivän aikana käyttänyt lähimaksua yhdellä vyöhykkeellä ja päätät jatkaa matkaa vaihtoajan puitteissa toiselle, siirtyminen onnistuu helposti. Ensimmäisellä vyöhykkeellä maksamasi yhden vyöhykkeen kertalipun hintaan lisätään vyöhykkeiden välisen hinnan erotus. Samalla maksamasi matkat lasketaan osaksi kahden vyöhykkeen maksukattoa.
  • Bussissa kelpaavia lähimaksuominaisuudella varustettuja pankkikortteja ovat Visa, Visa Electron, Mastercard ja Eurocard. Voit myös maksaa matkasi Google Pay tai Apple Pay -maksusovelluksella. Maksukortin pin-koodia ei lähimaksua käyttäessä tarvita eikä sen syöttäminen ole mahdollista.
  • Maksa kaikki saman päivän aikana tekemäsi matkat samalla maksukortilla tai mobiililaitteella lähimaksua käyttäen. Vaikka maksukortti olisi lisätty esimerkiksi Google Pay:hin, se ei toimi ristiin fyysisen maksukortin kanssa, vaan aloittaa uuden maksukattolaskennan. Valitse maksutapa (kortti tai mobiililompakko) ja pitäydy siinä koko päivä.

 

Katso veloitukset ja tulosta kuitit verkosta

Lähimaksulla maksettaessa kuljettaja ei tulosta bussissa kuittia tai matkalippua. Voit katsoa maksutapahtumasi ja tulostaa kuitin verkosta asiakasportaalista (Littlepay), jonne kirjaudutaan maksukorttisi numerolla ja sähköisesti tunnistautumalla. Maksutapahtumat näkyvät verkossa 90 vuorokauden ajan. Lähimaksulla ostetusta bussimatkasta saattaa näkyä aluksi katevaraus, jonka määrä vaihtelee eri pankkien välillä. Veloituksen päivämäärä pankkitilillä ei välttämättä ole matkustuspäivä. Veloitus bussilipusta näkyy tiliotteella noin kahden päivän viiveellä, joskus myöhemmin. Pankkien välillä on tässä eroja.
Katso tästä veloitukset ja tulosta kuitit

 

Jos lähimaksu ei onnistu

Kun yrität maksaa lähimaksulla ja bussin lippulaite ilmoittaa toimintahäiriöstä, siihen voi olla monta syytä:

  • Yhteys lippulaitteen, maksunvälittäjän ja pankin välillä ei onnistunut. Vie silloin kortti uudelleen lippulaitteeseen ja pidä hetki paikoillaan.
  • Maksukortissa ei ole lähimaksuominaisuutta.
  • Kortille on määritelty pankissa, että kortilta kysytään PIN-tunnusta aina maksaessa.
  • Edellisen matkasi veloitusta ei ole tehty.
  • Kortilla ei ole katetta.
  • Maksukorttisi on vanhentunut.
  • Maksukorttisi turvarajat ovat täynnä.

Mikäli lähimaksu ei onnistu, kuljettaja pyytää sinua maksamaan matkastasi muulla tavalla. Epäonnistuneissa maksutapahtumissa katso maksutapahtuman tiedot asiakasportaalista ja ota tarvittaessa yhteyttä Osviittaan.